We horen steeds meer mensen zeggen dat ze dit jaar geen goede voornemens hebben, omdat het toch geen zin heeft. Een maand later zijn we er weer klaar mee. Toch zouden we allemaal wel ons leven willen beteren in 2019. Hoe kunnen we nu goede voornemens maken die wél standhouden? In dit artikel lees je 6 tips die jou hierbij helpen.

1. Stel weinig doelen

Het eerste probleem bij goede voornemens is het meervoud: hoezo niet goed voornemen? Als we ons nu eens zouden richten op één doel, of misschien twee. Dat zou al ontzettend veel helpen. Gewoontes zijn erg sterk, en als je meerdere gewoontes per keer wilt veranderen, is je wilskracht vrij snel uitgeput. Door je op één doel te richten voorkom je dit en kun je full focus aan dit doel werken.

2. Stel simpele doelen

Nog zo’n ding is dat we in het nieuwe jaar ineens ons hele leven willen omgooien. We denken dat de overgang van 31 december naar 1 januari genoeg is om ons witte broodjes met hagelslag dieet om te vormen naar een broccoli met rijst dieet. We hate to bring you the bad news, maar zo werkt het niet. Wat daarentegen wel goed kan werken is het concreet maken van één simpele verandering. Bijvoorbeeld dat je iedere lunchpauze een kwartier gaat wandelen, of dat je zoete snacks vervangt door fruit. Zo zet je kleine stappen naar een betere gezondheid, maar wel stappen die je kunt volhouden.

3. Stel concrete doelen

‘Meer sporten’, ‘afvallen’ of ‘meer tijd met familie doorbrengen’ zijn dus geen concrete doelen. Door specifiek gedrag te koppelen aan je doel, maak je het duidelijk voor jezelf wat je moet doen om je doel te bereiken. Daardoor wordt het gedrag ook makkelijker om uit te voeren. Het is hierbij belangrijk dat je specifiek bent in gedrag, moment en duur. Bijvoorbeeld: ‘Ik ga iedere dag om 8:00 twintig minuten trainen. Dit doe ik met behulp van mijn trainingsschema’.

Hoe het wel moet: “Wanneer ik zin heb in chocola, eet ik een stuk fruit”, “Op maandag, woensdag en vrijdag ga ik in de lunchpauze een kwartier wandelen”.

Hoe het niet moet: “Meer vrije tijd nemen”, “Minder televisie kijken”, “Gezonder worden”.

4. Maak een publieke commitment

Een sterke manier om jezelf te beïnvloeden is om tegen anderen te zeggen wat je van plan bent. Zo kunnen zij je herinneren aan je voornemen, en is het voor jou extra vervelend als je vervolgens faalt. Beeld je maar eens in hoe het voelt als je beste vriend vraagt hoe het staat met die 5 kilo afvallen, terwijl je een reep chocola naar binnen propt.

5. Maak een commitment aan jezelf

Het is goed om aan anderen te laten weten wat je van plan bent, maar herinner ook vooral jezelf aan je doelen. Maak bijvoorbeeld een moodboard en hang deze aan de muur. Of beter nog: schrijf de afspraken die je met jezelf gemaakt hebt op met daarbij de datum dat je doelen zijn bereikt. Onderteken deze en hang het op een plek waar je vaak langsloopt. Nu wordt het wel heel confronterend als je je niet aan je doelen houdt 😉

6. Wees niet te streng voor jezelf

De reden waarom de meeste mensen een dieet niet volhouden, is omdat ze zichzelf zoveel moeten ontzeggen dat het onmogelijk vol te houden is. Vroeg of laat komt er een zwak moment, waarop je het er maar even helemaal van neemt. Je denkt dan “Ik heb nu toch al valsgespeeld, dus ik eet nu alles wat los en vast zit”. Dit noemen we ook wel het what-the-hell effect. Dit effect geldt overigens niet alleen voor diëten, maar voor alle nieuwe gewoontes. Sta jezelf af en toe toe om vals te spelen, en ga de volgende dag gewoon weer verder. Niets is overboord door één dag over te slaan, houd het alleen binnen de perken. Zo put je je wilskracht niet volledig uit.

Hopelijk helpen deze tips jou verder om dit jaar een geweldig jaar te gaan maken! Heb jij nog goede voornemens? En zo ja, welke?