Scepticisme: liever voorkomen dan genezen

Artikelen

Scepticisme is een vorm van weerstand waarbij mensen vooral een probleem hebben met de inhoud van je boodschap, verzoek of product. Ze hebben geen vertrouwen in de inhoud of in de boodschapper. Of ze denken dat iets niet goed werkt. Dit klinkt misschien nog iets te abstract. In dit artikel neem ik je mee aan de hand van een aantal voorbeelden.
Verder geef ik mogelijke manieren om scepticisme vóór te zijn. Want het is lastiger om scepticisme weg te nemen als het er eenmaal is, dan om te voorkomen dat het überhaupt ontstaat.

Voorbeeld uit de praktijk

Een voorbeeld dat wij zelf tegenkwamen, was tijdens een project waarbij het doel was om werknemers te stimuleren tot het gebruik van een nieuw reinigingsproduct. Deze producten waren veiliger voor de gezondheid, maar ook nieuw! Werknemers waren al sinds jaar en dag gewend om met een bepaalde reiniger te werken. Deze reiniger was echter erg schadelijk voor de gezondheid. Er zijn tegenwoordig een aantal reinigers op de markt die veiliger en beter voor het milieu zijn dan deze ‘oude’ reinigers. Werknemers waren echter erg sceptisch over de werking van zo’n nieuw en veilig product: zou het werkproces nu niet vertragen, waardoor we meer stress krijgen? Wat als het minder goed werkt, en we daardoor minder tevreden klanten hebben? Een interessant voorbeeld van scepticisme in de praktijk.

Vertrouwen in de boodschapper

Denk van tevoren na over hoe je over wilt komen als boodschapper. Hoe zorg je ervoor dat mensen vertrouwen krijgen in jou en/of je product of boodschap? Vaak hebben mensen een positieve associatie met dingen die er chique of duur uitzien. Vooral wanneer je een duur product verkoopt, is het belangrijk om ook de uitstraling te hebben die hierbij past. Dit geldt zeker niet alleen voor commerciële campagnes, maar ook voor campagnes met maatschappelijke doeleinden. Niet iedere doelgroep reageert bijvoorbeeld positief op een boodschap met een ‘groene’ uitstraling. Hiervoor kies je liever een boodschapper die aansluit bij andere doelen of waarden die je doelgroep heeft. Denk hier dus goed over na voordat je een campagne de wereld in slingert.

Autoriteit inzetten

Ook kun je autoriteitsfiguren inzetten om meer vertrouwen te wekken. Tandpastamerken zetten bijvoorbeeld vaak ‘tandartsen’ (acteurs in tandartskleding) in hun reclames in of beweren dat het de nummer één tandpasta is volgens tandartsen.

Gemeenten lopen bijvoorbeeld vaak tegen scepticisme aan bij afvalscheiding. Mensen denken nog steeds dat alles toch op één hoop komt. Door duidelijk te laten zien dat dit niet het geval is, voorkom je dit scepticisme. Deze boodschap kun je extra geloofwaardig maken door een autoriteit in te zetten. Denk hierbij niet aan bijvoorbeeld een wethouder, maar eerder aan iemand die daadwerkelijk expertise heeft op het gebied van afvalscheiding. Dit kan natuurlijk ook een model zijn met kleding die de indruk geeft dat iemand werkt in de afvalverwerking.

Ook elke week leuke informatie
over gedrag in je mailbox?

Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!



Aanmelden nieuwsbrief