Waarom jouw doelgroep niet in actie komt

Artikelen

Inertia of inertie is een moeilijk woord en een al even lastige vorm van weerstand. Het is de nachtmerrie van iedere gedragspsycholoog! Oké, dat is misschien wat overdreven, maar inertia is toch wel de meest ingewikkelde vorm van weerstand om aan te pakken. In dit artikel vertellen we je alles over wat inertia is en hoe je ermee omgaat.

Waarom zou ik van de bank afkomen?

Je ligt op de bank met een zak chips en Netflix. Je weet dat je eigenlijk zou moeten sporten, maar de bank ligt gewoon te lekker. Waar je nu ligt is helemaal prima. Gaan sporten zou betekenen dat je je joggingpak moet vervangen door sportkleding, de deur uit moet gaan en dan ook nog eens moet gaan zweten. Pfff….

Dit scenario is een typisch voorbeeld van inertia. Je weet wel dat het goed is om te veranderen of om in actie te komen, maar toch doe je het niet. Het is simpelweg makkelijker om in je huidige situatie of huidige staat te blijven. Soms is het ook een desinteresse om te veranderen. Inertia is vooral weerstand tegen de verandering zelf en het blijven vasthouden aan de status quo. “Het is toch prima zo?”.

Oorzaken van inertia

Inertia kan verschillende oorzaken hebben:

  • Iemand weet niet goed welke stappen hij of zij moet nemen om tot het gewenste gedrag te komen
  • Iemand voelt zich onzeker over zijn of haar capaciteit/vaardigheden om het gedrag uit te voeren
  • De stap naar het gewenste gedrag is te groot
  • Iemand ziet niet in waarom hij of zij moet veranderen

Omdat mensen die inertia vertonen de status quo willen behouden, heeft het geen zin om ze te overtuigen van de voordelen van het nieuwe gedrag. Ze zullen alles beamen wat je zegt en het er zelfs mee eens zijn, maar veranderen gaan ze niet. Dat komt omdat ze de huidige situatie goed genoeg vinden.

Hoe krijg je jouw doelgroep in beweging?

Maar hoe krijg je mensen dan wel zo ver? Daar zijn een aantal manieren voor.

  1. Maak de gedragsverandering persoonlijk relevant
    Door mensen te vertellen dat bijvoorbeeld sporten goed voor hen is, ga je ze niet uit de inertia krijgen. Hoe je dit wel kunt doen is door het persoonlijk relevant te maken. Laat ze zelf ervaren hoe slecht hun lichaam eraan toe is, of laat zien hoe sporten hun situatie kan verbeteren. Bijvoorbeeld door te noemen dat ze nu geen energie hebben om met hun kinderen te spelen, maar dat is toch wel wat je wilt als ouder?
  2. Haal mensen uit hun patroon
    Vaste patronen zijn de voedingsbodem voor inertia. Hoe langer iemand al in dezelfde situatie zit, hoe groter de kans dat diegene daar lekker blijft. Probeer dit patroon te doorbreken met een (onverwachtse) verandering.
  3. Vergroot zelfeffectiviteit
    Als mensen niet zeker zijn over de te nemen stappen of over hun capaciteit om het gedrag uit te voeren, is het belangrijk om het zo duidelijk en simpel mogelijk voor ze te maken. Schrijf alle kleine stapjes uit en vier elk genomen stapje als een groot succes. Je kunt mensen ook laten nadenken over eerdere situaties waarin ze succes hebben behaald. Laat ze opschrijven hoe ze dit toen hebben gedaan, en hoe ze deze leerpunten kunnen meenemen naar de huidige situatie.

Ook elke week leuke informatie
over gedrag in je mailbox?

Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!



Aanmelden nieuwsbrief