Het is vandaag, 1 maart, nationale complimentendag! Complimentjes zijn niet alleen leuk om te krijgen en om te geven, maar ze hebben ook nog eens een positief effect op (werk)prestatie.

Echter zijn complimenten helemaal niet zo vanzelfsprekend. Vaak wordt er alleen gefocust op wat er niet goed gaat. Die deadline of die ontevreden klant gaat dan even voor. En dat is ook helemaal niet zo gek, want wij mensen zijn van nature geneigd om meer te focussen op negatieve dingen. Dit noemen we ook wel de negativity bias: dingen die negatief zijn blijven meer hangen in ons geheugen en vangen ook eerder onze aandacht.

Een positieve kijk
Hoewel we een natuurlijke neiging tot negativiteit hebben, kunnen we onszelf wel trainen om positiever te worden. Het geven van complimenten helpt hierbij heel goed, omdat je dan moet zoeken naar een positief punt en daardoor meer gewezen wordt op de positieve aspecten van zelfs de meest negatieve gebeurtenissen. Wanneer je dus elke dag probeert een compliment te geven zal je na een tijdje vanzelf positiever worden. En wie wil dat nu niet?

Complimenten motiveren
Het krijgen van complimenten verhoogt het gevoel van waardering, waardoor het werkplezier hoger wordt en er een fijner gevoel onder collega’s ontstaat. Ook is het zo dat je zelf sneller complimenten geeft wanneer je complimenten ontvangt. En niet alleen het geven van complimenten is goed, ook het krijgen ervan heeft positieve gevolgen. Uit onderzoek van Cheon en Cheon (2018) bleek zelfs dat complimenten een sterker positief effect hebben op de werkprestatie dan een financiële beloning.

Bovendien leg je met complimenten de focus op de kwaliteit van een werknemer, waardoor hij of zij sneller zal gaan werken vanuit die kwaliteiten in plaats van gefocust te zijn op wat er allemaal niet lukt. Eigenlijk zouden er in ieder bedrijf dus dagelijks complimenten moeten worden gegeven!

Hoe geef je een goed compliment?
Oké, complimenten geven is dus een goed idee. Maar let wel op dat je compliment oprecht is. Als dit niet het geval is, zal de ander dit merken. Wanneer de ander merkt dat je compliment niet oprecht is, heeft het juist een averechts effect. Zorg er dus voor dat je echt een goede reden hebt voor een compliment. Bovendien hoeft het compliment helemaal niet prestatiegericht te zijn: als je iemand vertelt dat hij of zij een leuke nieuwe outfit heeft, maakt dat ook al een dag goed.

Daarnaast is het goed om een compliment origineel te maken: als iemand al dagelijks te horen krijgt dat hij of zij zo goed is in zijn werk, zal het voor diegene niet veel uitmaken om dat nog een keer te horen. Kies er dan bijvoorbeeld voor om te benoemen dat hij of zij zo’n verfrissende blik heeft op het werk.

Wie ga jij vandaag een complimentje geven?

Bronnen:
Cheon, G., & Cheon, Y. (2018). A study on the Effects of Compliments on the Ex-post Responses of Hotel Employees. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23(8), 823-832.