Deze technieken voor weerstand kende je waarschijnlijk nog niet

Blog

Je weet inmiddels vast al wat reactance, of reactieve weerstand, is. Een vorm van weerstand waarbij iemand zich beperkt voelt in zijn of haar autonomie en/of keuzevrijheid. ‘Ik wil zelf bepalen wat ik doe!’.

Reactance treedt vaak op wanneer we openlijk worden beïnvloed of overtuigd. Zoals bij een erg opzichtige reclame of bij een verkoper. Maar het kan ook gebeuren wanneer een gemeente een windmolenpark gaat aanleggen of wanneer inwoners uit hun huis moeten voor renovaties.

Er zijn gelukkig talloze technieken om reactance te voorkomen of te verminderen. Je kende de ‘erken-techniek’ waarschijnlijk al wel. “Ik begrijp dat het vervelend voor je is, maar…”. Deze wordt al veelvuldig ingezet. En met succes. Maar wist je dat er nog veel meer technieken zijn, die een stuk minder bekend zijn?

Maak het verzoek minder persoonlijk
“Ik stel deze vraag aan iedereen” of “Het moest van mijn baas” zijn erg efficiënte manieren om weerstand tegen het verzoek te verminderen. Mensen hebben in ieder geval geen weerstand meer tegen jou!

Definieer de relatie op een andere manier
In plaats van een verkoper zijn er tegenwoordig veel meer “klantadviseurs”. Er worden gratis analyses aangeboden alvorens het product wordt verkocht. Dit zijn voorbeelden van het herdefiniëren van de relatie: doordat je van tevoren niet aangeeft dat je iets wilt verkopen, hebben mensen minder weerstand.

De kracht van ‘ja’
Door mensen in een ‘ja’-flow te krijgen, is de kans groter dat ze ook ja gaan zeggen op daaropvolgende verzoeken. Voordat je een groot verzoek gaat doen dat veel weerstand op kan leveren, kun je dus kleinere, gerelateerde verzoeken doen waarvan je weet dat mensen er snel ja op zeggen.

Kende jij deze technieken al? En zet jij wel eens beïnvloedingstechnieken in om weerstand te verminderen?

Aanmelden nieuwsbrief