Podcast 21: Het belang van nuancering bij gedragsverandering

Blog

Vandaag brengen we de persoonlijke missie van Mirjam de wereld in, aan de hand van een oproep tot nuancering als het gaat om gedragsverandering.

In veel artikelen die worden geschreven over gedragsverandering wordt een interventie vaak erg zwart-wit gezien: een nudge of interventie werkt, of het werkt niet. Maar wat gedragsinterventies juist zo interessant maakt, is dat het veel genuanceerder ligt dan dat! In iedere situatie en bij iedere doelgroep is het weer anders. En dit willen we graag meer onder de aandacht brengen.

Casus

We lazen laatst een artikel van de Correspondent die het statement maakte dat nudges weinig uitrichten. Mirjam neemt jullie hier in mee, want: zo simpel is het allemaal niet.

In dit artikel wordt een aantal onderzoeken aangedragen die inderdaad weergeven dat nudging niet het gewenste effect heeft. Echter, de interpretatie van deze onderzoeken is vaak waar het nog wel eens mis gaat. Een onderzoek waarbij er geen effect is gevonden, wil namelijk nog niet zeggen dat iets niet zo is of niet werkt. De nuance zit het er in hoe de onderzoeken zijn opgezet, in de resultaten van die onderzoeken en vooral in wat de resultaten ons vertellen. Als je bijvoorbeeld verschillende onderzoeken bekijkt, dan zie je: in deze situatie werkt de nudge wel, in een andere situatie niet, maar bij een andere doelgroep weer wel, et cetera. Waarom is dat zo? En wat zegt ons dat over menselijk gedrag? Hoe kunnen we daar verder mee? Kijk dus altijd verder dan alleen naar een ‘ja’ of een ‘nee’!

Van zwart-wit naar oneindige mogelijkheden

Het mooie van onderzoek is dat elk onderzoek altijd een resultaat heeft, ook al is er geen effect gevonden. En het mooie van gedragsverandering is dat je voor elke situatie iets anders bedenkt, want iedere situatie en doelgroep is anders. Als je dit meeneemt, is het eigenlijk niet eens meer mogelijk om zwart-wit te denken over gedrag of over een interventie.

Om hier een beter beeld over te geven, heeft Mirjam mooie voorbeelden en legt ze uit waarom het allemaal niet zo zwart-wit is als het soms lijkt. En vooral: waarom het zo belangrijk is om je bewust te zijn van deze nuance, zowel bij het lezen als het schrijven van een artikel.

Nieuwsgierig geworden? Beluister de nieuwste podcastaflevering waar Mirjam uitgebreid vertelt over deze casus en haar oproep tot nuance. Je kan ‘m hieronder luisteren, maar ook op iTunes, Spotify en PlayerFM.

Aanmelden nieuwsbrief