Word jij beïnvloed door je favoriete serie?

Blog

Films en series zijn niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Ze zijn onmiskenbaar onderdeel van onze westerse cultuur. Buiten vermaak halen we er vaak ook inspiratie en kennis uit, maar wist je dat films en series ook invloed kunnen hebben op je gedrag? In deze blogpost vertellen we je hoe dit werkt!

Entertainment education

Doelbewuste beïnvloeding via de media noemen we ook wel entertainment education. Dat klinkt een beetje alsof we je gaan vertellen over de effecten van Dora the Explorer op de taalontwikkeling van kinderen, maar niets is minder waar. Entertainment education betekent eigenlijk het verwerken van prosociale boodschappen in populaire media content. Vaak gebeurt dit door de hoofdpersonen het ‘gewenste’ gedrag te laten vertonen of hun standpunt te laten uitspreken.

De kracht van de hoofdpersoon

De reden dat we films en series zo heerlijk vinden is voor de meeste mensen dat ze zich zo kunnen laten meeslepen door een verhaal. Dat heeft meestal te maken met de hoofdpersoon: we worden meegenomen in zijn of haar gedachten, emoties en levenservaringen. De kracht van het verhaal is zo sterk dat er vaak transportatie plaatsvindt, waardoor we ons verplaatsen in de hoofdpersoon. Daardoor nemen we vaak ook de gedachten en soms zelfs het gedrag van deze persoon over.

Copy paste?

Doen we dan zomaar een hoofdpersoon na? Uiteraard niet! Ten eerste is het wel belangrijk dat je je kunt identificeren met de hoofdpersoon. Dat wat E.T. doet zullen we niet zomaar nadoen. Bij de wat meer realistische figuren gaat dat al gemakkelijk, die worden een soort rolmodel. We leren veel van deze rolmodellen, maar nemen niets klakkeloos over. Om het gedrag te kopiëren is ook de motivatie belangrijk. We bestuderen de hoofdpersoon aandachtig en bekijken waar het gedrag van deze persoon toe leidt. Vinden we dit positief? Dan is de kans al een stuk groter dat we het gedrag overnemen.

Het ‘kunnen’ is ook nog wel een dingetje

Motivatie is niet de enige belangrijke factor bij het al dan niet overnemen van gedrag van een hoofdpersoon. Het is ook belangrijk dat we het gevoel hebben dat we dit zelf ook kunnen. Puur omdat Superman van een gebouw springt om iemand te redden betekent dat niet dat we dat zelf ook moeten willen. Als we het gevoel hebben dat we ook de vaardigheden hebben om het gedrag uit te voeren is de kans aanzienlijk groter dat een beïnvloedende boodschap via entertainment education effectief is.

Beïnvloeding in verhalende vorm heeft ontzettend veel voordelen ten opzichte van wat meer ‘directe’ beïnvloeding. Zo is het bijvoorbeeld een sterke methode om weerstand te voorkomen. Wil je meer lezen over beïnvloeding door verhalen? Check dan ook eens dit artikel.