Deze week willen we het graag met je hebben over de effecten van de media! Gedragsbeïnvloeding is niet het primaire doel van de media en de entertainmentindustrie. Toch heb je met zo’n gigantisch bereik een behoorlijke impact op gedrag. 

In sommige gevallen is dat ontzettend positief. Het kan echter ook (onbedoeld) volledig de verkeerde kant op gaan. Zo werd de Netflix-serie 13 Reasons Why onlangs nog in verband gebracht met een stijging in zelfmoorden.

Welke invloed hebben de media op gedrag? En hoe houd je nu eigenlijk rekening met ethiek bij gedragsbeïnvloeding? Roos vertelt je er alles over in de nieuwe aflevering van Nudgemasters!

Je luistert ‘m hier:

Anderen lazen ook:

Wat zijn gedragsdenkers en waarom hebben we ze heel hard nodig? In ons artikel 'De 6 belangrijkste trends in gedragsbeïnvloeding van 2019' noemden we het al: we gaan naast gedragswetenschappers ook steeds meer gedr...
Waarom een doemscenario leidt tot klimaatonvriendelijk gedrag Geschreven door: Mirjam van Huizen Klimaatverandering is altijd al een hot item geweest. Al jaren zegt men: "het is 5 voor 12, de ijskappen smelten...
De 6 belangrijkste trends in gedragsbeïnvloeding van 2019 Richting het einde van het jaar zijn we bij SHIFT hard aan het nadenken over de toekomst: Hoe willen we het volgende jaar gaan invullen? Op welke them...