STICHTING
VIERDAAGSEFEESTEN:

CONTACTLOOS BETALEN

 

Uitgelicht project

CONTACTLOOS BETALEN OP DE 4DF

De Nijmeegse Vierdaagsefeesten worden jaarlijks door zo’n 1,5 miljoen mensen bezocht. Die drukte zorgt vaak voor lange rijen bij de bars. Voor Stichting Vierdaagsefeesten hebben we een project gedaan om te onderzoeken hoe we de bezoekers van de Vierdaagsefeesten contactloos kunnen laten betalen.

Stappen van dit project

Vooronderzoek

Allereerst ontwikkelden we een vragenlijst om te onderzoeken welke motieven en weerstanden een rol speelden.  Uit de resultaten bleek dat bezoekers niet wisten dat het mogelijk was en dat ze vaak al van tevoren contant geld gepind hadden. Ook waren enkele mensen bang dat contactloos betalen onveilig was.

Gedragsstrategie

Naar aanleiding van de resultaten uit de vragenlijst hebben we de strategie ontwikkeld om meer bezoekers contactloos te laten betalen. We hebben hierbij vier verschillende posters ontwikkeld en online getest. Alle posters speelden in op andere factoren, zoals veiligheid of herinneren. 

Interventie

De poster die het meest effectief bleek in het voortraject was de poster waarbij mensen werden herinnerd aan contactloos betalen. Deze poster hebben we bij een aantal bars opgehangen. 

Effectmeting

Het effect van de interventie hebben we gemeten door de verhouding tussen contactloze, pin en contante betalingen te tellen. We telden de transacties voordat de posters opgehangen werden en nadat de posters opgehangen werden.

Resultaat

Het bleek dat de interventie effectief was. Door de herinneringsposter gingen meer mensen contactloos betalen. 

 

Meer weten?

Meer weten over dit project?
Neem contact op met de projectleider: