Geschreven door: Dirkje van der Ven

Dat de nieuwe SIRE-campagne #DOESLIEF veel stof doet opwaaien is duidelijk. Daar is de campagne ook voor bedoeld: SIRE richt zich immers op het bespreekbaar maken van belangrijke maatschappelijke thema’s. Voor wie hem nog niet langs heeft zien komen: de campagne brengt onaardig gedrag onder de aandacht door (onder andere) te benadrukken hoe veel scheldtweets er worden geplaatst en hoe vaak OV-medewerkers bespuugd worden. Met de campagne roept SIRE iedereen op om “DOESLIEF” te zeggen tegen iedereen die asociaal gedrag vertoont. Een stream op de website doeslief.sire.nl laat de ernst van het probleem zien.

Hoe nobel het doel ook is, en ik hoop echt dat we hier snel verbetering in kunnen bereiken, ik merk dat ik een radicaal andere visie heb op hoe we dit zouden kunnen bereiken. En ik ben niet de enige.

Goed voorbeeld doet volgen. Dat bleek al eerder uit vele sociaalpsychologische onderzoeken. Wij mensen zijn gebouwd om (vaak onbewust) het gedrag van anderen over te nemen. Dat werkt óók de andere kant op: als veel mensen het ongewenste gedrag laten zien wordt dat onbewust “normaal” gemaakt, waardoor de kans op het ongewenste gedrag juist toeneemt.

Hoe mooi zou het zijn als we juist de positieve voorbeelden laten zien? Van mensen die met begrip, liefde en respect reageren? “Haat met liefde bestrijden” is dan misschien wel een cliché, maar hier gaat het zeker op. Laten we inspireren in plaats van confronteren.

Het voorbeeld van anderen is één van de meest krachtige boodschappen die je naar buiten kunt brengen. Hiermee daarom een oproep aan alle reclamemakers, communicatiespecialisten, journalisten, influencers en eigenlijk iedereen die een groter publiek bereikt: jouw werk heeft een enorme impact op heel veel mensen. Laten we er samen voor zorgen dat dat een positieve impact is.

#doeslief