Mark Zuckerberg draagt bijna altijd dezelfde kleding. Maar daarin is hij niet de enige: Steve Jobs droeg altijd hetzelfde en modeontwerpers zoals Michael Kors en Karl Lagerfeld doen dit ook. Je zou denken dat het alleen een modestatement is, maar het heeft een stuk meer te betekenen. Wij leggen het je uit vanuit psychologisch perspectief.

Beperkte wilskracht

Mensen hebben maar een beperkte hoeveelheid wilskracht op een dag. Je kunt dit zien als een soort spier, die wij ook wel de beslisspier noemen. Je kunt hiermee bewust overwogen beslissingen nemen. Je beslisspier kan vermoeid raken door het maken van beslissingen. Aan het eind van de dag kun je daarom minder goed verstandige beslissingen nemen. Supermarkten maken erg slim gebruik van deze kennis, door aan het einde van de winkel bij de kassa’s allerlei ongezonde snacks neer te leggen. Mensen kopen dit sneller bij de kassa omdat ze al ontzettend veel beslissingen hebben moeten maken in de winkel. “Wat voor groente neem ik? Heb ik nog brood nodig? Wat doe ik op mijn brood?”. Daardoor is de beslisspier vermoeid geraakt, en heb je even geen capaciteit om een verstandige, overwogen beslissing te nemen. Nu zijn er verschillende manieren om hier slim mee om te gaan, zodat je je beslisspier effici├źnt gebruikt en je wilskracht inzet voor belangrijke beslissingen in plaats van je kledingkeuze.

1. Bespaar wilskracht

De eerste manier om slim met je wilskracht om te gaan is het besparen ervan. Dit is precies de reden dat zoveel mensen altijd dezelfde kleding dragen: je bespaart wilskracht door een beslismoment weg te nemen. Dit is ontzettend slim, want hierdoor kun je op een dag meer verstandige beslissingen maken die veel belangrijker zijn dan kleding!

Een andere manier om wilskracht te besparen is om nieuw gedrag te koppelen aan bestaand gedrag. Wil je sterker worden? Doe dan iedere dag voor het tandenpoetsen een paar push-ups.

2. Maak gebruik van de momenten dat je wilskracht hebt

Je kunt ook de belangrijke beslissingen vroeg op de dag plannen, zodat je nog voldoende wilskracht hebt om het te doen. Als je wilt sporten, maar je weet dat je hier ’s avonds vaak geen zin meer in hebt, is het slimmer om het in de ochtend te plannen. Als je net wakker wordt is je wilskracht nog helemaal onaangetast, het perfecte moment om het in te zetten voor sport. Bovendien train je je beslisspier dan ook nog eens ­čśë

3. Vul wilskracht aan

Weet je dat je iets belangrijks moet doen, maar heb je totaal geen puf meer? Je kunt je wilskracht ook aanvullen door een powernap te doen of door even een pauze te nemen. Als je een belangrijke vergadering in de avond hebt, is een powernap een slimme manier om hem toch goed door te kunnen komen.

Geef jij toe aan je vermoeide beslisspier of heb je slimme trucs om je wilskracht te sparen?